17 november 2019
Richard de Groot doet Dakar op zijn eigen manier !
Richard de Groot (38) gaat op 5 januari aan zijn derde Dakar beginnen. Al twee keer wist hij de finish te halen. Dat is dan ook zijn enige doel: uitrijden. Richard is mee voor het avontuur, om een mooie rally te beleven. Nieuw is dat hij nu uitkomt in de klasse tot 250cc. Zijn Yamaha WR 450, waarmee hij al twee Dakars reed, is aangepast en voorzien van een 250 blok(je). Daarvoor moest het frame iets aangepast worden, maar voor de rest is de motor afgezien van de voortank, dezelfde gebleven. Richard: “ In 2007 is er niemand met een 250 aan de finish gekomen. Daarom lijkt me dit wel een mooie uitdaging. Ik ben geschikt voor de 250, ook voor wat betreft mijn rijstijl. En om weer met een 450 te gaan vind ik een beetje in herhaling vallen.”


Als lid van het Dutch Team Dakar met ervaren mensen maakt Richard deel uit van een gezellig team, met in totaal 5 motorrijders en 1 wedstrijdtruck. Teammanager Ragnar Katerbau vangt de rijders op als ze binnenkomen, en neemt alles door wat er moet gebeuren. Daarna kunnen de monteurs aan het werk en is het voor Richard een kwestie van omkleden, eten, roadbook klaar maken voor de volgende dag en slapen. Tijdens de marathonetappes moet Richard zelf zijn motor onderhouden. Een 250 cc motorblok is kwetsbaarder dan een 450, en omdat een 250cc blok niet zo groot is, zou het zo in de kist van de organisatie mee kunnen als reserve. Richard daarover: De kist mag maximaal 25 kilo wegen. Mijn kist woog vorig jaar al 19 kg. Met een blok in je kist kun je dus niet veel meer meenemen. Daarom kies ik ervoor om dat niet te doen. Ach, tijdens de marathonetappes is nachtrust minstens net zo belangrijk. Ik vertrouw erop dat het goed komt” Wie de route goed bekijkt, en alle berichten van de organisatie heeft meegekregen, weet dat de 30 editie van Le Dakar een hele zware beloofd te worden. Een 250 cc motor heeft natuurlijk maar weinig vermogen (zo’n 25 pk) maar is een stuk handelbaarder, is minder vermoeiend om te rijden, en als je valt in bijvoorbeeld de duinen heb je de motor zo weer overeind. Nadeel is dat de topsnelheid niet zo hoog is, wat op de verbindingsstukken veel tijd kan schelen. Veel verder dan een top van zo’n 110 kilometer per uur komt het Yamaha’tje niet. En dat kun je met een 250 ook geen uren achter elkaar volhouden uiteraard. Het scheelt wel dat er in de komende Dakar minder verbindingskilometers in de route zijn opgenomen dan voorgaande jaren.



De voortank van de Yamaha bevat 12,5 liter, in tegenstelling tot de 32 die er eerder op zat. Richard: “Nadeel daarvan is dat je die 32 liter dus ook altijd bij je hebt. De 250 loopt veel zuiniger, en dus hoef ik veel minder benzine mee te brengen. Ik heb gekozen voor het blok van het 2004 WR250 model, wat bekend staat als zeer betrouwbaar. Tijdens de test in Tunesië afgelopen november hebben we de afstelling in orde gemaakt. Ik heb echt veel plezier gehad in de moeilijk te rijden duinen, en wat ook erg fijn is: je pakt de motor zo op.

Ik heb minder getraind dan voorgaande jaren, maar ik kan nu meer op mijn ervaring leunen. Wel ben ik twee keer in Roemenië geweest, in Schotland en Tunesië en ik heb veel off-roadritten gereden. In 2006 sliep ik vaak niet meer dan 2 uurtjes per nacht, afgelopen Dakar lukte het meestal om 6 uur te pakken. Ik verwacht komende Dakar wel weer meer lange en zware dagen. Ik doe Dakar op mijn manier. Als je op vakantie gaat naar Frankrijk kom je onderweg toch ook wel eens diezelfde vrachtwagen keer op keer tegen? Zo ben ik ook. Gewoon rustig door blijven gaan. Stoppen voor anderen doe ik niet meer. Dat deed ik in het begin wel, maar uiteindelijk gaat het ten koste van jezelf. Dat half uurtje wat je overdag kwijt raakt, kan het verschil betekenen tussen net wel of net niet voor donker uit de duinen komen. En in donker rijden brengt veel extra risico met zich mee.”


[Bron: www.rallymaniacs.nl]

Klik [hier] om naar het overzicht te gaan

© 2019 www.dutch-team-dakar.nl - All Rights Reserved