17 november 2019

Voertuigen

Zonder ondersteuning en assistentie redden wedstrijddeelnemers het tegenwoordig niet meer om de eindstreep “Le Lac Rose” te halen, daarom hebben we gezorgd voor een stevige backup! Met de volgende voertuigen hoeven we ons geen zorgen te maken, zij zijn de stevige backbone van dit hele evenement en moeten het voor onze rijders gemakkelijker maken om de eindstreep te bereiken.

Ginaf X 3331 Standaard GINAF X 3331

Als het op assistentie aankomt, moeten we vooral kunnen rekenen op een betrouwbaar en een robuust voertuig waar ons volledig op kunnen vertrouwen. Onze keuze viel daarbij op de 6x6 Truck in een speciale rally uitvoering, ingericht voor woestijngebruik met drie zitplaatsen. Deze truck heeft al heel wat ervaring en heeft zijn betrouwbaarheid bewezen. Eerst als assistentievoertuig van Hans Bekx Teamsport, in 2005 met het Team MDTrucks en 2006 met “Dutch Team Dakar”.

 

De jeep zal ingezet worden als snel assistentievoertuig. Terwijl de servicetruck naar het volgende bivak rijdt, zal de Jeep wachten tot de laatste deelnemers zijn gestart en zonodig bij de tussenstops assistentie verlenen. Niet alleen tijdens de voorbereiding maar ook gedurende de rallydagen zal er permanent (sport) medische ondersteuning zijn.


TOYOTA Landcruiser 100 4.2TD SW

Deze 4x4 Custom Landcruiser zal voor de snelle interventies in de woestijn worden ingezet. Er is ruimte voor 4 personen, gereedschap en onderdelen. Er worden op dit moment de nodige aanpassingen ten opzichte van vorig jaar uitgevoerd zodat alle assistentiewagens in de loop van de maand september wedstrijdklaar zullen zijn en tijdens de Tunesië proef uitgebreid getest worden. Deze ultieme test zal uitsluitsel moeten geven over de paraatheid van het motorenen wagenpark zodat voldoende tijd overblijft om nog aanpassingen te treffen en kinderziekten te verhelpen.

De Wedstrijdmotoren


Al vanaf een vroeg stadium werd door de meeste deelnemers geopteerd voor de fabrieksuitvoering van de KTM of de veel lichtere Honda 250, even werd getwijfeld om te kiezen voor een Yamaha met het revolutionaire “two track” systeem. Richard heeft overigens dit jaar weer gekozen voor de Yamaha waarop hij vorig Lac Rose haalde. De overige deelnemers hebben zoals gezegd gekozen voor KTM, een machine die iets zwaarder is dan de Honda en de Yamaha, maar uiterst betrouwbaar is gebleken. De brandstofstops zijn dit jaar uitgebreid waardoor er geen extra tanks noodzakelijk zijn en daardoor is hij al gauw 20 kilo lichter!

 

  YAMAHA WR450F Two Track              KTM 660 rally

 

Husqvarna 510


 

Eigenschappen KTM 660 rally en YAMAHA WR450F Two Track  

 

 

 

 

 

 

© 2019 www.dutch-team-dakar.nl - All Rights Reserved